Eksplorasi Model Hannfin and Peck Sebagai Alternatif Pendekatan Pembelajaran Inovatif pada Mata Pelajaran PAI di Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to analyze the exploration of the Hannafin and Peck model as an alternative innovative learning approach in PAI subjects. The Hannafin and Peck model is a learning design model that consists of three phases. 1) requirements analysis phase, 2) design phase, 3) development and implementation phase. This model is product-oriented, usually learning mesdia such as learning videos, learning multimedia, or modules. This research uses a qualitative approach with a 4D development model (define, design, develop, and disseminate) aimed at producing or perfecting certain products, and testing the effectiveness of these products.
The result obtained show that this model is considered good and effective if implemented as an alternative innovative learning approach, because it is an update to existing learning models. However, the expected results have not yet reached a perfect level because of the various challenges and phase that must be passed. The products produced are in the form of modules (printed teaching materials), learning videos, and students making the Palestinian flag as a form of empathy and sympathy for Muslim countries. Apart from that, the strategy used is picture and picture as a learning model for prayer movement teaching materials.
Keywords: Learning Model; Hannfin and Peck; Innovative Learning
Downloads
References
Abas, S., Mabrur, H., Muhaimin, A., Syauqi, M., & Ubaidillah, M. L. (2024). Evaluation Analysis of Islamic Religious Education Curriculum at Madrasah Tsanawiyah Ar Ruhama Kuningan. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 14(2), 265-280. https://doi.org/10.33367/ji.v14i2.5932
Ahmad, Z. F. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Mawaris Mata Pelajaran Agama Islam Kelas XII SMA IT Abu Bakar. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 6(6), 580-591.
Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 24-31.
Aisyah, N., Ijudin, I., Marliyana, C., & Nurlaeni, W. (2023). Analisis metode picture and picture dalam proses pembelajaran sejarah kebudayaan islam (SKI). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 104-111. https://doi.org/10.52434/jpai.v2i1.2889
Apriansyah, M. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 9-18.
Asyhar, R. (2021). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Raja Grafindo Perada.
Darmanta, G., Suwatra, I. I. W., & Parmiti, D. P. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Vi Semester Genap Di Sd Negeri 2 Banyuning Tahun Pelajaran 2015-2016. Jurnal Edutech Undiksha, 4(2).
El Syam, R. S., & Haryanto, S. (2022). Pengembangan Multimedia Berbasis Komputer Untuk Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa. Jurnal Syntax Admiration, 3(6), 804-822. https://doi.org/10.46799/jsa.v3i6.444
Fajri, K., & Taufiqurrahman, T. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 1-15.
Fuad, M., & Ghufron, A. (2014). Pengembangan Program CAI Dalam Pembelajaran PAI Materi Haji Dan Umrah Untuk Siswa Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(1), 94-97. https://doi.org/10.21831/tp.v1i1.2461
Gustafson, K. L. (1991). Survey of Instructional Development Models. ERIC Clearinghouse on Information & Technology.
Hadiansyah, T. (2018). Pengembangan Buku Pedoman Pelaksanaan Evaluasi Media Pembelajaran Untuk Mahasiswa Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Jakarta (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA). http://repository.unj.ac.id/id/eprint/3421
Magdalena, I., Septiarini, A. A., & Nurhaliza, S. (2020). Penerapan Model-Model Desain Pembelajaran Madrasah Aliyah Negeri 12 Jakarta Barat. PENSA, 2(2), https://doi.org/241-265. 10.36088/pensa.v2i2.1034
Mulyadi, R., & Ruhiat, Y. (2022). Pengembangan Konten Materi Shalat Pada Siswa Sekolah Dasar Dengan Prezi Video. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 18-27. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9490
Nursafitri, L., Fanny, A. M., Hermanto, M. H., Irsyadi, I., Halimah, A. N., & Hidayah, S. (2023). Pengembangan Media Ular Tangga Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Bagi Siswa Sekolah Dasar di Lampung Timur. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 90-101. https://doi.org/10.36456/inventa.7.1.a7978
Octaviana, D. R., Sutomo, M., & Sahlan, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Power Point Interaktif Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 146-154. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.270
Pratomo, A., & Irawan, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Menggunakan Metode Hannafin dan Peck. POSITIF: Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi, 1(1).
Purnama, W. C., Annas, F., Musril, H. A., & Darmawati, G. (2023). Perancangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Android Menggunakan Kodular Kelas X di SMA N 1 IV Koto. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(2), 1304-1311. https://doi.org/10.36040/jati.v7i2.7246
Rohmah, S., & Tegeh, I. M. (2022). Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar PAI. Jurnal Edutech Undiksha, 10(2), 215-224. https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.43365
Sandy, S. H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Type Picture And Picture Untuk Meningkatkan Akhlakul Kharimah Dan Prestasi Belajar Siswa (Studi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas II SD Negeri 36 Pagar Alam). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(2), 79-90. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i2.18497
Santoso, B., Triono, M., & Zulkifli, Z. (2023). Tantangan Pendidikan Islam Menuju Era Society 5.0: Urgensi Pengembangan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 54-61.
Schwarz, C. V., & White, B. Y. (2005). Metamodeling Knowledge: Developing Students' Understanding of Scientific Modeling. Cognition and instruction, 23(2), 165-205. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2302_1
Setiani, A., & Priansa, D. J. (2015). Manajemen Siswa dan Model Pembelajaran. Bandung.
Sofiani, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Fiqih Berbasis Video Animasi (Doctoral dissertation, UNUSIA).
Syamsuddin, N. (2021). Model-Model Pengembangan Media dan Teknologi Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Refleksi, 10(3), 247-254.
Wahidah, N. I. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam Menggunakan E-Modul Berbasis Website (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA). http://repository.unj.ac.id/id/eprint/20602
Westomi, J. A., Ibrahim, N., & Sukardjo, M. (2018). Pengembangan Paket Modul Cetak Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) untuk Siswa SMA Negeri 1 Wangi-wangi Kabupaten Wakatobi. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(2), 138-151.
Yanti, I. Y., Pudjawan, I. K., & Suwatra, I. I. W. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Model Hannafin and Peck untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Education Technology, 4(1), 67-72. https://doi.org/10.23887/jet.v4i1.24094
Zabidi, A. (2020). Kreativitas Guru Dalam Memanfaatkan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran PAI di SD Sekecamatan Bawen Kabupaten Semarang. INSPIRASI (Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam), 3(2), 128-144. https://doi.org/10.61689/inspirasi.v3i2.134