MEMBANGUN PRESTASI SEKOLAH MELALUI BENCHMARKING TEKNOLOGI TEPAT GUNA: STUDY KASUS SMK PGRI SUBANG

  • Abdullah Abdullah IAI Bunga Bangsa Cirebon
  • Nurudin Nurudin IAI Bunga Bangsa Cirebon
  • Syaefuddin Syaefuddin IAI Bunga Bangsa Cirebon

Abstract

This best practice is motivated by complex issues, among others, SMK PGRI Subang is the only SMK PGRI Subang in Subang Regency that has an ISO certificate. In addition, the education unit level curriculum document as a reference in the implementation of learning and education is fully structured. This can be seen from the learning evaluation documents and assessments that are completely administered. Likewise with the conditions and characteristics of students, most of whom have UN scores according to school quality standards. To form a school that excels, the school is improving in every way. One of the efforts made is to apply the "Appropriate Technology" strategy (Problem Response, Motivation, Communication and Spirituality) which aims to improve school achievement. This research was carried out in four steps, namely problem response, motivation, communication and spirituality. The impact of the Appropriate Technology strategy is (1) students are enthusiastic in learning, (2) are able to move teachers to implement innovative learning, (3) for schools are public interest, are trusted by stakeholders, refer to other schools and receive assistance from stakeholders.


Abstrak


Best Practice ini dilatarbelakangi oleh persoalan yang kompleks, antara lain SMK PGRI Subang merupakan satu-satunya SMK PGRI Subang di Kabupaten Subang yang  memiliki sertifikat ISO. Selain itu, dokumen kurikulum tingkat satuan pendidikan sebagai acuan dalam penyelenggaraan pembelajaran dan pendidikan  tersusun secara lengkap. Hal itu terlihat dari dokumen evaluasi belajar dan penilaian yang  diadministrasikan dengan lengkap. Begitu pula dengan kondisi dan karakteristik siswa yang sebagian besar memiliki nilai UN sesuai standar mutu sekolah. Untuk membentuk sekolah yang berprestasi, sekolah berbenah dalam segala hal. Salah satu upaya yang dilakukan adalah menerapkan strategi “Teknologi Tepat Guna†(Tanggap Masalah, Motivasi, Komunikasi dan Spiritual) yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi sekolah. Penelitian ini dilaksanakan dalam empat langkah, yaitu tanggap masalah, motivasi, komunikasi dan spiritualitas. Adapun dampak dari strategi Teknologi Tepat Guna adalah (1) siswa antusias dalam belajar, (2) mampu menggerakkan guru untuk menerapkan pembelajaran inovatif, (3) bagi sekolah adalah diminati masyarakat, dipercaya stakeholder, rujukan sekolah lain dan mendapat bantuan dari pemangku kepentingan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BBC, I. (n.d.). TOR BENCHMARK.
Fry. (n.d.). Spiritual Leadership As A Model of Effective Leadership Independent Schools . 2010, 13–59.
Kepemimpinan, L. (n.d.). Latihan Kepemimpinan.
Lin Aprilia, Sutaryadi, & Susilowati, T. (2018). Penanganan Perbedaan Individual dalam Proses Pembelajaran Stenografi. Jurnal Kependidikan, 6(2), 1–12. https://core.ac.uk/download/pdf/289786419.pdf
Menengah, S., Alor, T., & Technical, S. (n.d.). SMT Alor Setar.
Prasetyo, R., Supraptono, E., & Utami, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Remedial Berbasis Web Pada Materi Rumus Dan Fungsi. Jurnal Pendidikan Tindakan Kelas, 6(2), 51–57.
Sapengga, S. (2016). Pengaruh Servant Leadership terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Daun Kencana Sakti Mojokerto. Agora, 4(1), 645–650.
Siagian, H., Bisnis, P. M., Manajemen, P. S., Ekonomi, F., Petra, U. K., & Siwalankerto, J. (n.d.). ANALISIS GAYA KEPEMIMPINAN DAN NILAI KEPEMIMPINAN DIREKTUR PT MEDIA RAJAWALI INDONESIA.
Strategis, R., Jenderal, D., & Vokasi, P. (2020). Direktorat jenderal pendidikan vokasi rencana strategis direktorat jenderal pendidikan vokasi 2020-2024 | 1.
Subang, S. P. (n.d.). Profil SMK PGRI Subang.
Suryana, A. (2019). Konsep Dasar Kepemimpinan Pendidikan | Afid Burhanuddin. 1–77. https://afidburhanuddin.wordpress.com/2014/01/11/konsep-dasar-kepemimpinan-pendidikan/
Syaiun. (2021). Teknologi Tepat Guna. 6.
Tabroni, T. (2013). Upaya Menyiapkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Kependidikan Islam IAIN Sulthan Thaha Saifuddin, 6(5), 54–67.
Tampubolon, H. (2014). Strategi manajemen sumber daya manusia dan perannya dalam pengembangan keunggulan bersaing.
Tretep, S. D. N., Tretep, K., & Temanggung, K. (2019). KABUPATEN TEMANGGUNG. 4(1), 1–6
Published
2021-12-30
How to Cite
ABDULLAH, Abdullah; NURUDIN, Nurudin; SYAEFUDDIN, Syaefuddin. MEMBANGUN PRESTASI SEKOLAH MELALUI BENCHMARKING TEKNOLOGI TEPAT GUNA: STUDY KASUS SMK PGRI SUBANG. Edulead : Journal of Education Management, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 139-148, dec. 2021. ISSN 2684-9208. Available at: <https://jurnal.uibbc.ac.id/index.php/edulead/article/view/514>. Date accessed: 06 jan. 2025. doi: https://doi.org/10.47453/edulead.v3i2.514.