Perkembangan Kecerdasan Spriritual Anak melalui Dukungan Orang Tua di TK Teladan Fatimah Azzahra
Abstract
Spiritual intelligence is the main foundation in forming children's character and morals. One important component in developing this intelligence is through example from parents who are the closest figures to children. This research was conducted to find out more deeply about parental support in the process of developing children's spiritual intelligence. The method used is qualitative with a case study design. Data collection was carried out through interviews with parents and observations of children's development. The conclusion of this research emphasizes that to form good character in children, support from a positive environment is needed and parents have an important role in the spiritual development of early childhood, especially in the Fatimah Azzahra Kindergarten.
Downloads
References
Asmawati, Listiana, Romadona. (2018). Keterlibatan Orang tua dalam Mengoptimalkan Kemampuan Belajar Anak. Edukids. Vol.15(2), halaman 93.
Azzet, Akhmad Muhaimin. (2013) Mengembangkan Kecerdasan spiritual bagi Anak. Yogyakarta: Kata Hati.
Burga, M. A. (2019). Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik. Al Musannif, 1(1), 19–31.
Danah Zahar, I. M. (2002). SQ Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam Berfikir Integralistik dan Holistik untuk Memaknai Kehidupan. Mizan.
Darmadji, H. A. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Sikap Keagamaan pada Anak di Dusun Sambirembe Selomartani, Selomartani Kalasan Sleman.
Dewita, E., Maiseptian, F., & Thaheransyah, T. (2021). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Prasekolah di PAUD Al-Muttaqin. Danah Zahar, I. M. (2002). SQ Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam Berfikir Integralistik dan Holistik untuk Memaknai Kehidupan. Mizan.
El Fiah, R. (2014). Mengembangkan Potensi Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini Implikasi Bimbingannya. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(2), 85–92.
Fajriah H, Muawwarah. (2023). Peran Orang Tua Tunggal dalam Membentuk Nilai Agama Anak Usia dii di Samadua kabupaten Aceh Selatan. Hadlonah: Jurnal Pendidikan dan Pengasuhan Anak, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 78-90, july 2023. ISSN 2549-0141.
Fuadah, Harisahaq Layinul. (2013). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran dengan Metode Cerita Islami. Skripsi. UPI Bandung.
Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa, 8(2), 245– 260.
Kartono, Kartini. (2005). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Kusrahmadi, S. D. (2008). Pentingnya Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Dalam Mewujudkan Warga Negara yang Baik. Humanika, 8(1).
Manan, S. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 2(1), 49–65.
Mukarromah, A. (2022). Pendidikan dan Moral Pada Anak Usia Dini. Journal of Science and Education Research. Vol.1 No.1 Februari 2022. ISSN 2828-2361.
Moleong, L.J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nashih Ulwan, Abdullah. (2013). Tarbiyatul Aulad Pendidikan Anak dalam Islam. Jakarta: Khatulistiwa Press.
Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. (Bandung: Alfabeta).
Suriyani, Mery; Hasballah, Jamaliah; Rahmi, Putri. Analisis Keterlibatan Orang Tua Dalam Melatih Kemampuan Menghafal Doa Sehari-Hari Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Ceumpeudak Aceh Utara. Hadlonah: Jurnal Pendidikan dan Pengasuhan Anak, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 78-90, July 2023. ISSN 2549-0141.
Triantoro Safaria. (2007). Spiritual Intelegence (Metode Pengembangan Kecerdasan Spiritual Anak) (pp. 11–12). Graha Ilmu Majalah Ilmu Pengetahuan dan Pemikiran Keagamaan Tajdid, 24(1), 54-64.
Uce, L. (2017). The Golden Age: Masa Efektif Merancang Kualitas Anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77–92.
Wuryandani, W. (2010). Peranan Keluarga Dalam Menanamkan Nilai Moral Pada Anak Usia Dini. Diklus, 14(1).
Zurqoni. (2018). Penguatan Nilai-ilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. Syamil Jurnal Vol.6 No.1