Integrasi Kurikuler Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kuningan

  • Sopidi Sopidi Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Dimas Aji Nugroho Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Syibromilisi Syibromilisi Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Buntet Pesantren Cirebon

Abstract

Improving the quality of Islamic education at Madrasah Aliyah requires a holistic approach, one of which is through curricular integration. This research aims to analyze the implementation of synchronization integration in improving the quality of Islamic religious education at Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kuningan.
The research method used is a qualitative approach, aiming to explain phenomena such as implementation, policies, curricular integration, evaluation, etc., holistically. Data collection includes observation, interviews, and documentation, with data analysis techniques involving data reduction, presentation, and conclusion drawing.
Findings indicate that all elements and activities at MAN 1 Kuningan show integration or interdependence, enhancing effective and efficient learning and producing quality students ready to adapt to society. Additionally, curricular integration at MAN 1 Kuningan focuses not only on knowledge transfer but also on character and ethics development. Results show that students not only understand religious concepts but also apply them in daily life, thus forming a strong foundation for achieving Islamic educational goals of intellectual excellence and moral integrity.


Keywords: Integration; Curricular; PAI

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basri, H. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Tauhid Pada Pelajaran Sains Bagi Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 3(1), 164-179. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v3i1.153

Fatimah, N. (2016). Pemikiran Hasan Langgulung Tentang Pendidikan Keluarga Islam Dan Relevansinya Pada Masyarakat Modern. (Doctoral dissertation, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang).

Fauzi, I. (2018). Buku Manajemen Pendidikan Ala Rasulullah. In Journal Information (Nurhudin, Vol. 10, Issue 1). http://digilib.iain-jember.ac.id/1547/1/

Kasuwi, K. (2009). Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan Agama Di Perguruan Tinggi Umum. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 13(2), 103793. https://doi.org/10.17977/jip.v13i2.48

Khalishah, N., & Iklilah, N. (2021, December). Taksonomi Bloom (Revisi): Tujuan Pendidikan dan Implementasinya dalam Pembelajaran Matematika. In SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika (Vol. 1, pp. 248-266). https://proceeding.iainpekalongan.ac.id/index.php/santika/article/view/536

Minan, U. (2012). Kualitas Belajar Siswa dalam Sistem Boarding School SMP Islam Raden Paku Blotongan Kecamatan Sidorejo Kota Salatiga. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2), 327.

Murtiningsih, M., & Lian, B. (2017). Proses Pengambilan Keputusan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru SMP. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(1), 87-96. https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1156

Negara, A. M. K. (2016). Pembinaan Karakter Keislaman Siswa Melalui Ko-Kurikuler Pai Di MA Muhammadiyah Baturetno, Wonogiri (Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga). https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/25173/

Patras, Y. E., Iqbal, A., Papat, P., & Rahman, Y. (2019). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Melalui Kebijakan Manajemen Berbasis Sekolah Dan Tantangannya. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 800–807. https://doi.org/10.33751/jmp.v7i2.1329

Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1302

Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221–226. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978

Rahman, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam-Tinjauan Epistemologi dan Isi-Materi. Jurnal Eksis, 8(1), 2053-2059.

Rasyid, R., Marjuni, M., Achruh, A., Rasyid, M. R., & Wahyuddin, W. (2020). Implikasi Lingkungan Pendidikan Terhadap Perkembangan Anak Perspektif Pendidikan Islam. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 111. https://doi.org/10.24252/auladuna.v7i2a1.2020

Rusdiana, A. (2014). Integrasi Pendidikan Agama Islam Dengan Sains Dan Teknologi. Istek, 8(2), 123-143.

Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.705

Sudarsana, I. K. (2016). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 1. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i1.34

Susiyani, A. S. (2017). Manajemen Boarding School dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam di Muhammadiyah Boarding School (MBS) Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2), 327-347. https://doi.org/10.14421/jpm.2017.22-08

Syukri, I. I. F., Rizal, S. S., & Al Hamdani, M. D. (2019). Pengaruh Kegiatan Keagamaan Terhadap Kualitas Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 17. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.358

Udin, J. (2019). Manajemen Ekstrakurikuler Madrasah Aliyah. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 3(2), 161–174. https://doi.org/10.24235/jiem.v3i2.5995

Umasugi, M., & dan Sarwono, M. (2014). Analisis Permendiknas Nomor 16 Tahun 2007 Dalam Rangka Menjamin Standarisasi Kualifikasi Akademik Dan Kompetensi Guru Di Kabupaten Kepulauan Sula. Jurnal Reformasi, 4(20), 16–22.
Published
2024-08-31
How to Cite
SOPIDI, Sopidi; NUGROHO, Dimas Aji; SYIBROMILISI, Syibromilisi. Integrasi Kurikuler Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kuningan. Permata : Jurnal Pendidikan Agama Islam, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 271 – 305, aug. 2024. ISSN 2746-6760. Available at: <http://jurnal.uibbc.ac.id/index.php/permata/article/view/3014>. Date accessed: 05 feb. 2025.