Pengaruh Kompetensi Guru Dan Kultur Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes
Abstract
The quality of education tends to decrease as a result of the less than optimal performance of teachers in carrying out their duties, it is coupled with the lack of competence possessed by teachers, school culture that is not implemented properly. This study aims to determine and analyze the effect of teacher competence and school culture on teacher performance at SD Negeri in Banjarharjo, Brebes Regency. The approach used in this study is a quantitative approach with the type of method used in this study is a type of survey method with an associative quantitative approach with analytical techniques including normality test, homogeneity test, linearity test, partial regression test and multiple regression test. The results of the descriptive analysis show that the performance of teachers in elementary schools in Banjarharjo District, Brebes Regency is as follows: 4, 99% schools have very good performance; 29.1% of schools have good teacher performance; 41.6% medium category; 19.1% unfavorable category; and 5% of schools have a bad category. The results of hypothesis testing indicate that there is a positive and significant effect of teacher competence and school culture on teacher performance (Adjusted R2 = 0.155). This explains the competence of teachers and school culture together able to explain the variance of teacher performance by 15.5% Based on the data from the research and discussion, it can be seen that: 1) There is a positive and significant influence between teacher competence on teacher performance at SD Negeri Banjarharjo, Brebes Regency. 2) There is a positive and significant influence between school culture on the performance of SD Banjarharjo teachers, Brebes Regency. 3) There is a positive and significant influence between teacher competence and school culture together on the performance of teachers at SD Negeri Banjarharjo, Brebes Regency.
Abstrak
Kualitas pendidikan cenderung menurun yang di akibatkan dari kurang optimalnya kinerja guru dalam menjalankan tugas, hal itu ditambah dengan kurangnya kompetensi yang dimiliki oleh guru, budaya sekolah yang tidak dilaksanakan dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh kompetensi guru dan kultur sekolah terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah jenis metode survey pendekatan kuantitatif asosiatif dengan teknik analisis meliputi uji normalitas, uji homogenitas, uji linieritas, uji regresi parsial dan uji regresi ganda. Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahwa kinerja guru di Sekolah Dasar Kecamatan Banjarharjo, Kabupaten Brebes adalah sebagai berikut: sebesar 4, 99% sekolah memiliki kinerja sangat baik; 29,1% sekolah memiliki kinerja guru yang baik; 41,6% kategori sedang; 19,1% kategori kurang baik; dan 5% sekolah memiliki kategori tidak baik. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan kompetensi guru dan kultur sekolah terhadap kinerja guru (Adjusted R2=0,155). Hal ini menjelaskan kompetensi guru dan kultur sekolah secara bersama-sama mampu menjelaskan varian kinerja guru sebesar 15,5%. Berdasarkan data hasil penelitian dan pembahasan maka dapat diketahui bahwa: 1) Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kompetensi guru terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes. 2) Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kultur sekolah terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes. 3) Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kompetensi guru dan kultur sekolah secara bersama-sama terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes
Downloads
References
Astari, Fajar Ayu, Suroso Suroso, and Yustinus Yustinus. 2018. “EFEKTIFITAS PENGGUNAAN MODEL DISCOVERY LEARNING DAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA SEKOLAH DASAR.†Jurnal Basicedu 2(1): 1–9.
Hasnan, Syiti Mutia, Rusdinal Rusdinal, and Yanti Fitria. 2020. “Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Dan Motivasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar.†Jurnal Basicedu 4(2): 239–49.
“Penerapan Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam SD/MI.†GURU BERBAGI. https://ayoguruberbagi.kemdikbud.go.id/artikel/penerapan-mata-pelajaran-sejarah-kebudayaan-islam-sd-mi/ (July 28, 2022).
Prasetyo, Apri Dwi, and Muhammad Abduh. 2021. “Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar.†Jurnal Basicedu 5(4): 1717–24.
Sugiyono, Sugiyono. 2019. Metodologi Penelitian Kualitatif Kuantitatif Dan R&D. Bandung: Cv. Alfabeta.
Susilawati, Samsul. 2021. “Prospects of Digital Literature and Its Implications on Increasing Learning Outcomes During The Covid-19 Pandemic.†Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 6(3): 526–36.
Wulandari, Retno, Suwarto Suwarto, and Novaliyosi Novaliyosi. 2021. “Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri Ruang Pada Pembelajaran Daring Dengan Model Discovery Learning.†Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika 1(2): 197–206.
Wuryandani, Wuri, and Herwin. 2021. “The Effect of the Think-Pair-Share Model on Learning Outcomes of Civics in Elementary School Students.†Cypriot Journal of Educational Sciences 16(2): 627–40.
Yu, Zhonggen, Mingle Gao, and Lifei Wang. 2021. “The Effect of Educational Games on Learning Outcomes, Student Motivation, Engagement and Satisfaction.†Journal of Educational Computing Research 59(3): 522–46.