Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita Bahasa Inggris Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Menggunakan Teknik Mind Mapping
Abstract
This study aimed to describe the implementation of mind mapping technique in improving story writing skills in English of fourth-grade students. This research is a descriptive qualitative research. The data were collected through survey, interview, assignment, and document analysis. The results of the research indicate that there is a significant improvement in students’ writing ability, as can be seen from the results of the post assignment that is higher than the pre-assignment by 16%. The significant improvement is evident in all writing indicators given. Moreover, the results of questionnaires show that most students (95.4%) gave positive responses toward the use of mind mapping technique in writing story. Finally, the results of interviews suggest that the students found this technique to be useful since it helped them increase vocabulary and creativity, generate and organize ideas. It is then recommended that mind mapping technique be used in teaching writing in different text types and levels of fluency.
Abstrak
Penelitian ini ditujukan untuk menggambarkan penggunaan teknik untuk meningkatkan kemampuan menulis cerita dlam bahasa Inggris siswa kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan melalui survei, wawancara, penugasan, dan analisis dokumen . . . Hasil dari penelitian menunjukkan bahwaada peningkatan hasil yang signifikan dalam keterampilan menulis siswa, yang dapat dilihat dari perbandingan hasil tugas akhir dan tugas awal dengan selisih sebesar 16%. Peningkatan hasil ini terlihat di seluruh indicator menulis yang diberikan. Selanjutnya, hasil kuisioner menunjukkan bahwa sebagian besar siswa (95,4%) memberikan respon positif terhadap penggunaan teknik mind mapping dalam penulisan cerita. Akhirnya, hasil wawancara juga menunjukkan bahwa siswa merasakan manfaat dari penggunaan teknik ini karena dapat meningkatkan kemampuan mereka dalam mengembangakan dan mengorganisasikan ide mereka. Oleh karena itu, penulis merekomendasikan penggunaan teknik mind map dalam mengajarkan keterampilan menulis untuk tipe teks yang berbeda-beda dan kemampuan bahasa yang juga berbeda.
Downloads
References
Al-Jarf, R. (2009). Enhancing freshman students’ writing skills with a mindmapping software. A paper presented in the 5th International Scientific Conference, eLearning and Software for Education on April 9th -10th, 2009 in Bucharest.
Al-Jarf, R. (2011). Mind-mapping in the EFL classroom. Fontys Hogescholen: Fontys Teacher Training College Sittard.
Altaftazani, D. H., Arga, H. S. P., Kelana, J. B., & Ruqoyyah, S. (2020). Analisis pembelajaran daring membuat seni kolase menggunakan model project based learning pada masa pandemi covid 19. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 185-191.
Altaftazani, D. H., Rahayu, G. D. S., Kelana, J. B., Firdaus, A. R., & Wardani, D. S. (2020, October). Application of the constructivism approach to improve students’ understanding of multiplication material. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1657, No. 1, p. 012007). IOP Publishing.
Buzzan, Tony. 2008. Buku Pintar Mind mapping. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama. 2006.
Hasanudin, C. (2017). The Implementation of Mind mapping Method as an Effort to Improve Narrative Writing. PROCEEDINGS INTERNATIONAL SEMINAR OF PRIMARY EDUCATION, Volume 1 Page 40 - 46 .
Kelana, J. B., & Wardani, D. S. (2021). model pembelajaran IPA SD. Cirebon: Edutrimedia Indonesia.
Kelana, J. B., Muftianti, A., & Samsudin, A. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan proses sains dan motivasi belajar mahasiswa PGSD. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 7(1), 48-54.
Murley, D. (2007). Mind mapping complex information. Illinois: Southern Illinois University School of Law Library.
Nugrahani, Farida. 2014. Metode penelitian kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Solo: Cakra Books.
Nurlaila, A. P. (2013). The Use of Mind mapping Technique in Writing Descriptive Text. Journal of English and Education, 1(2), 9-15.
Sudrajat, D. 2015. Study Tentang Pelaksanaan Pengajaran Bahasa Inggris. Jurnal CENDEKIA, Vol 9, No 1, April 2015. Pusat Kajian Bahasa dan Budaya, Surakarta, Indonesia.
The University of Adelaide Writing Center. (2014). Retrieved from www.adelaide.edu.au:https://www.adelaide.edu.au/writingcentre/system/files/media/documents/2020-08/learningguide_mindmapping.pdf on 14 Dec 2021