Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Asmaul Husna di Kelas V Sekolah Dasar
Abstract
This study aims to analyze the need for interactive learning media in Asmaul Husna material in class V in Islamic Religious Education (PAI) learning.
This study used descriptive qualitative research method. The subjects in this study were one PAI teacher and 31 grade V students at SDN 1 Nagarawangi. The analysis in this study used the analysis of the Miles and Huberman model.
The results of this study show that interactive learning media is needed in Asmaul Husna material in class V. So that this study can be concluded that interactive learning media is needed for teachers and students in learning in order to increase the enthusiasm and enthusiasm of learning students. Researchers recommend that further researchers be able to develop interactive learning media based on the needs analysis that has been done.
Keyword : Needs Analysis; Interactive Learning Media; Asmaul Husna Material
Downloads
References
Asyarofah, W., Vidiati, C., & Selasi, D. (2023). Pemahaman Berinvestasi Melalui Financial Technology (Fintech) Pada Generasi Gen Z. Bridging Journal of Islamic Digital Economics and Management, 1(1), 164-171.
Abas, S., Hidayat, Y. W., & Rohman, R. F. (2023). Implikasi Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dengan Information Comunication and Technology (ICT) pada Pembelajaran PAI di SMAN 1 Beber. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (INJURIES), 1(1), 25-38. https://doi.org/10.61227/injuries.v1i1.14
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., Arifianto, T., Kamaruddin, I., Malahayati, E. N., & Hapsari, S. (2022). Media Pembelajaran. Get Press.
Anindya, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point Pada Pembelajaran IPA Kelas V SD. JUTECH: Journal Education and Technology, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.31932/jutech.v4i1.2146
Arwanda, P., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 193-204. http://dx.doi.org/10.35931/am.v4i2.331
Asela, S., Salsabila, U. H., Lestari, N. H. P., Sihati, A., & Pertiwi, A. R. (2020). Peran Media Interaktif dalam Pembelajaran PAI Bagi Gaya Belajar Siswa Visual. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1297-1304. https://doi.org/10.47492/jip.v1i7.242
Damayanti, E., Santosa, A. B., Zuhrie, S., & Rusimamto, W. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Multimedia Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(03), 639-645. https://doi.org/10.26740/jpte.v9n03.p639-645
Dewi, N. M. A. S., Ardana, I. M., & Sudiarta, P. I. G. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 547-560.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Fauziah, L. R. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash CS6. Jurnal Al-Murabbi, 5(2), 1-7. https://doi.org/10.35891/amb.v5i2.2135
Feri, A., & Zulherman, Z. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Nearpod. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 418. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.33127
Habib, A., Astra, I. M., & Utomo, E. (2020). Media Pembelajaran Abad 21: Kebutuhan Multimedia Interaktif Bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(1), 25-35.
Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505
Ilmudinulloh, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan dan Informatika, 8(1), 59-72. https://doi.org/10.21107/edutic.v8i1.11988
Maulana, M. R., & Nasir, M. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Aplikasi Android pada Pembelajaran Ilmu Tahsin dan Tajwid. Jurnal Basicedu, 6(2), 1756-1765. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2280
Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939
Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 49-54. http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i1.1325
Rasmani, U. E. E., Wahyuningsih, S., Nurjanah, N. E., Jumiatmoko, J., Widiastuti, Y. K. W., & Agustina, P. (2023). Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Guru PAUD. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 10–16. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3480
Selviani, D., Pratiwi, A. D., Aeni, F. N., & Aeni, A. N. (2023). Penggunaan Aplikasi MARBAH (Mari Belajar Asmaul-Husna) Sebagai Media Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 14870-14880. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2560
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23-27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77