Sarana Prasarana Pendidikan Persfektif Hadits Nabawi
Abstract
Background of the problem this research describes about the relevance of the Hadith of the Prophet mohammad with the interests and needs of the meaning of the maqasid (objectives) and a wasail (the intermediary), which is intended to streamline the process of teaching and learning activities in the classroom. Because the goal seek knowledge will be done well, if the wasail (facilities and infrastructures) supporting also considered as well as possible.
This study aims to understand the formulation of the concept of educational infrastructure through the explanation of the Hadith.
This research use approach to the study of literature (library research) qualitative. Through the study of understanding textually and contextually, the existing problems will be answered through the deepening of the study literature research. Data-data collected from a variety of references, both primary, secondary, and supporting data. Data were analyzed with the approach of hermeneutics with the technique of the analysis of the data using a system of content analysis.
The results showed that the presence of the Hadith narrated by Imam Muslim in the book of sahih, precisely in the book of a adz dzikri wa du’a wa taubat wa istighfar, bab fadl ijtima’ ‘ala tilawatil qur’an wa ‘ala dzikri, no. 2699, which implicitly and explicitly put special attention on the urgency of educational facilities and infrastructure.
Keyword: Infrastructure; Education; Hadith Nabawi.
Abstrak
Latar masalah penelitian ini mendeskripsikan tentang relevansi Hadits Nabawi dengan kepentingan dan kebutuhan makna maqashid (tujuan) dan wasail (perantara), yang ditujukan untuk mengefektifkan proses kegiatan belajar mengajar di kelas. Karena tujuan mencari ilmu akan terlaksana dengan baik, jika wasail (sarana dan prasana) penunjangnya juga diperhatikan dengan sebaik-baiknya.
Penelitian ini bertujuan untuk memahami formulasi konsep sarana prasarana pendidikan melalui penjelasan Hadits.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kajian kepustakaan (library research) yang bersifat kualitatif. Melalui telaah pemahaman secara tekstual dan kontekstual, permasalahan yang ada akan dijawab melalui pendalaman kajian literature research. Data-data dikumpulkan dari berbagai referensi, baik primer, sekunder, maupun data pendukung. Data-data yang ada dianalisis dengan pendekatan hermeneutik dengan teknik anlisis data menggunakan sistem content analysis.
Hasil penelitian menunjukan bahwa adanya Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya, tepatnya dalam kitab adz dzikri wa du’a wa taubat wa istighfar, bab fadl ijtima’ ‘ala tilawatil qur’an wa ‘ala dzikri, nomor 2699, yang secara implisit maupun eksplisit menaruh perhatian khusus mengenai urgensinya sarana dan prasarana pendidikan.
Kata Kunci: Sarana Prasarana; Pendidikan; Hadits Nabawi.
Downloads
References
Abu Abdillah, A. H. N. (1997). Al Mustadrak ‘ala Shahihain. Darul Haramain.
Abu Abdullah, M. A. D. (2000). Sunan ad Darimi: Juz. 1. Darul Mughni.
Abu Dawud, A. S. (1997). Sunan Abu Dawud: Juz. 4. Darul Ibnu Hazm.
Abu Dawud, A. S. (2000). Sunan Abu Dawud bi tahqiq Syuaib al Arnauth wa Muhamad Kamil: Juz. 5. Maktabah Syamilah.
Abu Husain, M. N. (1993). Shahih Muslim. Darul Fikr.
Aedi, N. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Gosyen Publishing.
Ahmad Hanbal. (1997). Musnad Ahmad bin Hanbal: Juz.7. Maktabah Syamilah.
Arif, A. (2015). Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. Kultura.
At Tirmidziy, A. I. (1996). Al Jami’ Al Kabir: Juz. 4. Darul Gharb Islami.
Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kepustakaan: Libraray Research. Literasi Nusantara.
Ibnu Majah. (1998). Sunan Ibnu Majah: Juz. 1. Darul Jail.
Majid, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Remaja Rosda Karya.
Matin. (2016). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Raja Grafindo.
Muhaimin. (2012). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Remaja Rosdakarya.
Ramayulis. (2012). Ilmu Pendidikan Islami. Kalam Mulia.
Suharso & Ningsih, A. R. (2015). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Widya Karya.
Tafsir, A. (2016). Ilmu Pendidikan Islami. Remaja Rosda Karya.
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Obor Indonesia.