Implementasi Pembelajaran E-Learning PAI Era Pandemi Covid-19
Abstract
This research is about to discuss about E-learning of Islamic religious education subjects in the era of the Covid-19 pandemic. The beginning of 2020 spread a dangerous virus, namely Covid-19. The Covid-19 virus has changed all education systems at all levels, and learning activities carried out face-to-face must be replaced with online learning. During the Covid-19 pandemic, PAI teachers at SMKN I Semen Kediri carried out creativity and innovation in learning. Teachers can use learning media such as WhatsApp media, YouTube, PowerPoint, google web on the internet.
This study was conducted at SMKN I Semen Kediri Regency, the goal to be achieved, namely the implementation of E-learning on PAI subjects in SMKN I Semen Kediri, and the constraints on the implementation of E-learning on PAI subjects in the Covid-19 pandemic era at SMKN I Semen Kediri. This study is a qualitative research using data collection methods, observation, interviews and documentation.
The findings of this study resulted in; first, the implementation of e-learning learning in PAI subjects at SMKN I Semen Kediri by utilizing technology. Among them using WhatsApp media, YouTube media, Google Internet media, Google Classroom, and materials made by yourself with PowerPoint media. Online learning has advantages including it has become a trend today, namely the millennial era, in the era of 4.0, and learning that is not limited to space and time. Second, the obstacles experienced by PAI teachers in terms of delivering material to students, namely the use of the internet network, the lack of understanding of teachers to internet tools, the experience of teaching teachers to deal with changing situations that are usually done face to face.
Keyword: Learning; E-learning; Covid-19 Pandemic.
Abstrak
Penelitian ini hendak membahas tentang pembelajaran e-learning mata pelajaran pendidikan agama Islam pada era pandemi Covid-19. Awal tahun 2020 merebak virus yang berbahaya, yakni Covid-19. Adanya virus Covid-19 merubah semua sistem pendidikan dari segala jenjang, serta kegiatan pembelajaran yang dilaksanakan secara tatap muka harus digantikan dengan pembelajaran online. Dalam masa pandemi Covid-19, guru PAI di SMKN I Semen Kediri melakukan kreativitas dan inovasi di dalam pembelajaran. Guru dapat menggunakan media pembelajaran seperti media WhatsApp, YouTube, PowerPoint, google web pada internet.
Penelitian ini dilakukan di SMKN I Semen Kabupaten Kediri, tujuan yang ingin dicapai, yakni mengenai pelaksanaan pembelajaran e-learning pada mata pelajaran PAI yang ada di SMKN I Semen Kediri, dan kendala implementasi pembelajaran e-learning pada mata pelajaran PAI era Pandemi Covid-19 di SMKN I Semen Kediri. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode pengumpulan data, observasi, wawancara dan dokumentasi.
Temuan penelitian ini menghasilkan; Pertama, pelaksanaan pembelajaran e-learning pada mata pelajaran PAI di SMKN I Semen Kediri dengan memanfaatkan teknologi. Diantaranya menggunakan media WhatsApp, media Youtube, media Google Internet, Google Classroom, dan materi yang dibuat sendiri dengan media PowerPoint. Pembelajaran online punya keunggulan diantaranya sudah menjadi tren dimasa kini, yakni era milenial, di era 4.0, dan pembelajaran yang tidak terbatas pada ruang dan waktu. Kedua, kendala yang dialami guru PAI dalam hal menyampaikan materi kepada siswa, yaitu ada pada penggunaan jaringan internet, kurangnya pemahaman guru terhadap tools internet, pengalaman mengajar guru untuk menghadapi perubahan situasi yang biasanya dilakukan tatap muka.
Kata Kunci: Pembelajaran; E-learning; Pandemi Covid-19.
Downloads
References
Anisa, N., Uswatun, D. A., & Sutisnawati, A. (2021). Pengembangan Media Powerpoint Motion Graphics Sederhana dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa Sekolah Dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1), 78-94.
Argaheni, N. B. (2020). Sistematik Review: Dampak Perkuliahan Daring Saat Pandemi COVID-19 Terhadap Mahasiswa Indonesia. PLACENTUM: Jurnal Ilmiah Kesehatan dan Aplikasinya, 8(2), 99-108.
Ari, A. S., & Masrurotin, N. M. N. (2022). Media Whatsapp dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 2(1), 65-70.
Blanchard, K. H., & Harsey, P. (2001). Manajemen Perilaku Organisasi: Pendayagunaan Sumber Daya Manusia. Erlangga.
Chandrawati, S. R. (2010). Pemamfaatan E-learning dalam Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 8(2), 172-181.
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas Whatsapp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal basicedu, 4(4), 775-783.
Daryanto., & Tutik, R. (2015). Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Gava Media.
Fatonah, N., Muhamad, N., & Fadilah, N. M. (2022). Learning Islamic Religious Education and Character at Elementary School Levels During the Pandemic. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 218-228.
Firmansyah, F., Kejora, M. T. B., & Akil, A. (2021). Studi Analisis Pemanfaatan Whatsapp dalam Pembelajaran Daring Akidah Akhlak pada Siswa Madrasah Aliyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2886-2897.
Fuad, A. J., & Andhinasari, P. (2021). Improving Student Learning Outcomes During The Covid-19 Pandemic Using Learning Videos and E-Learning. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 3(2), 102-114.
Hasanudin, M., Mu’awanah, E., Nafis, M. M., & Setyowati, E. (2021). Learning Profetic Values Based on Contextual Teaching and Learning Approach in Forming Religious Characters of Students (Multi Site Study at MI Plus Sabilul Muhtadin and MI Hidayatul Mubtadi'in Wates Sumbergempol). JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(2), 225-237.
Hasyim, D. H. (2004). Refleksi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia Milenium. Karya Nusantara.
Imran, M. E., Sopandi, W., Musthafa, B., & Riyana, C. (2021). Kompetensi Guru Dalam Mengajarkan Multiliterasi Di Sekolah Dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(2), 249-264.
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 99-110.
Luckyardi, S., & Rahman, L. (2021). Application of E-Learning System in the World of Education. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 14(1), 47-52.
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Munir. (2010). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi dan Komunikasi. Alfabeta.
Ridwan, T., & Nasrulloh, I. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kritis Siswa Sekolah Dasar. JPPI: Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(3), 23-33.
Ridwan, T., Hidayat, E., Hikmawan, R., Andrian, R., & Yasin, A. (2021). Research on the Development of Edu Games as Learning Media for Geometry and Arithmetic in Elementary School Children. In International Conference on Elementary Education, 3(1), 57-61.
Salehudin, M. (2020). Dampak Covid-19: Guru Mengadopsi Media Sosial sebagai E-Learning pada Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 1-14.
Susetiyo, A. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Pembiasaan dan Keteladanan (Studi Multisitus di Madrasah Ibtida’iyah Negeri 1 Kota Kediri dan Madrasah Ibtida’iyah Negeri 2 Kota Kediri) (Doctoral Dissertation, IAIN Tulungagung).
Usman, H. (2009). Manajemen Teori, Praktik dan Riset Pendidikan. Bumi Aksara.
Xie, J., Wang, M., & Hooshyar, D. (2021). Student, Parent, and Teacher Perceptions Towards Digital Educational Games: How They Differ and Influence Each Other. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 13(2), 142-160.
Yudiawan, A., Sunarso, B., & Sari, F. (2021). Successful Online Learning Factors in COVID-19 Era: Study of Islamic Higher Education in West Papua, Indonesia. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(1), 193–201.